وبلاگ شهر شال
درباره وبلاگ

* حضرت آیت الله موسوی شالی (ره) *
لينك دوستان - تات زبان ها

» هیئت تکواندو شهر دانسفهان
» دانسفهانی ها
» وبلاگ shal0282
» .:. ویدئوهای وبلاگ شهر شال .:.
» روستای اسکستان شاهرود
» همین حوالی - کلورج
» وانگیا تات
» بشارت ها - آقای عاملی
» فرهنگ تات
» آوای تات - کلور
» دوستداران تالش - ( آستارا )
» زبان تاتی را پاس بداریم
» .: جدیدترین اخبار شهر شال :.
» دبیر زبان شهر شال
» مدرسه راهنمایی سید علی موسوی شالی
» سایت دهستان شال - استان اردبیل
» سایت آموزش و پرورش منطقه شال
» خبرگزاری تات
» مدرسه راهنمایی امام علی (ع) شال
» هنرستان کارودانش پروین اعتصامی شال
» هنرستان کار دانش شهید آقاحسین موسوی شالی
» پایگاه اطلاع رسانی آیت الله علی اسلامی
» کتابخانه عمومی شال
» آموزشگاه شهید آیت الله مدنی شال
» وبلاگ پيشخوان خدمات دولت شهر شال
» پایگاه تات پژوهی
» گوسفند نژاد شال
» اندیشه های آیت الله موسوی شالّی
» وبلاگ شهدای شال
» یاد تات - امیر حسین حداد کلور
» مسجد جامع شهر شال
» وب سایت استاد دلنشین شالی
» دانشگاه آزاد واحد شال
» دانشگاه پیام نور شال
» ردیاب ماشین
» جلوپنجره اریو
» اریو زوتی z300
» جلو پنجره ایکس 60

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان وبلاگ شهر شال و آدرس shallcity.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آرشيو مطالب
لینک دوستان - پیوندهای وب
» آجرهای ارسالی از شال که ورزقان را دوباره ساخت - (خشت‌ هایی از جنس همت) + تصاویر


روند تولید آجر‌های اعلا و مرغوب در شهر شال همچنان با انگیزه امید توسط کوره‌داران ادامه دارد؛ بناهای امروزی که ساخته می‌شوند از برکت تلاش و اراده کوره‌دارانی است که روز و شب در گرماهای طاقت‌فرسا برای عمران کشور تلاش می‌کنند.

 

وجود جاذبه‌های متعدد و متنوع گردشگری، سیاحتی و گردشگری در بخش‌های چهارگانه شهرستان بویین زهرا فضایی مناسب و ایده‌آلی برای حضور و بهره‌مندی طیف‌های گردشگر، مسافران ایام تعطیلات و حتی تور‌یست‌های ملی و بین‌المللی را فراهم ساخته است.



ابنیه‌های سرزمینی، آثار، اماکن، کاروان‌سراها و بقاع مبارکه متعدد در شهر‌های بویین زهرا، ارداق، سگزآ‌‌باد و دانسفهان و شال این شهرستان فرصتی است که بتوان از طبیعت موجود الهی استفاده کرده و بهره‌ برد.

چشمه‌های جاری آب در کنار باغ‌ها و مزارع سرسبز شهرستان بویین زهرا در دل رامند‌کوه که نشانه‌ای بر سرافرازی و راست‌قامتی مردمان این خطه است، محیطی امن، آرام و دل‌پذیر برای گذراندن ایام در فصول مختلف سال را مهیا ساخته است.

هنر کوره‌‌داری و پخت آجر جزو معدود هنر‌های اصیلی است که از گذشته تاکنون به یادگار مانده است و در حال حاضر تعدادی از افراد خوش‌ذوق و هنرمند در قسمت‌هایی از استان‌های فارس و کرمان به فعالیت در این شغل ارزشمند و سخت همت گمارده و این هنر درخشان و ارزنده به انجام می‌رسانند.



شهر شال نیز جزو معدود مناطقی است که در استان قزوین از گذشته شاهد رنگ کارگاه‌های تولید، پخش و عرضه محصول آجر با کیفیت را به همراه رنج، مشقت و به علاوه پشتکار خود دیده است.

 


فعالیت و اختصاص ده‌ها و بلکه صد‌ها کوره‌ از انواع دستی و ملی در منطقه‌ای خارج از محدوده شهر شال مختص به تولید آجر مرغوب و با کیفیت، شهر شال را در زمره شهر‌های مورد توجه و حمایت جدی مسئولان قرار داده است.

روزانه حجم قابل توجهی آجر از کوره‌های شهر شال تولید و پس از بارگیری در خودرو‌های سنگین به مناطق مختلف این استان انتقال داده می‌شوند.



احد احمدی در همین خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بویین زهرا اظهار داشت: شهر شال با دارا بودن ده‌ها و بلکه صدها کوره صنعتی و ملی آجر‌پزی جایگاه خاصی و ارزنده را برای تولید آجر در استان قزوین دارد.

فرماندار شهرستان بویین زهرا ادامه داد: وجود ظرفیت‌های بالای تولید خشت و آجر؛ شهر شال در این شهرستان را به عنوان الگویی برای تولید، توزیع و پخش آجر‌ در استان و حتی سطح کشور تبدیل کرده است.



وی با اشاره به اشتغال‌زایی کوره‌های آجر‌پزی برای تعدادی از افراد و به ویژه جوانان ابراز داشت: در حال حاضر با افزایش حمایت‌های اعتباری از کوره‌داران شالی، شاهد افزایش تولید محصول آجر از کوره‌های آجر‌پزی شهر شال در این شهرستان هستیم.

فرماندار شهرستان بویین زهرا با اشاره به ظرفیت‌های موجود شهر شال برای توسعه و گسترش طرح‌های عمرانی تصریح کرد: از ابتدای شکل‌گیری و آغاز به کار دولت‌های نهم و دهم حمایت‌های خوبی از کوره‌داران شهر شال به عمل آمده است.



فرماندار شهرستان بویین زهرا ادامه داد: ایجاد سازوکارهای مناسب‌تر برای حمایت از مشاغل این‌چنینی مانند کوره‌های آجرپزی در شهرستان بویین زهرا طی چند سال اخیر جایگاه ویژه‌ای را یافته و امیدواریم تا با همکاری بیشتر مسئولان استانی شاهد رشد روزافزون بخش‌های مورد توجه این شهرستان باشیم.

احمدی تصریح کرد: در طول سال 91 تعداد قابل توجهی شغل در این شهرستان ایجاد شده که بخشی از این میزان اشتغال در بخش شال این شهرستان بوده است.



وی با اشاره به اجرای طرح‌های قابل توجه در بخش شال شهرستان بویین زهرا گفت: تمام برنامه‌ریزی‌ها در سال 92 برای گسترش خدمت‌رسانی به شهروندان در نقاط مختلف این شهرستان به ویژه در خصوص توسعه حمایت‌ها از کوره‌های آجر‌پزی وضع شده است.



فرماندار شهرستان بویین زهرا با اشاره به برخی موانع رشد و توسعه کوره‌های آجر‌پزی در شهر شال گفت: تمام مسئولان مربوطه با کوره‌داران باید همکاری بیشتر برای رفع مشکلات کوره‌داران شالی داشته باشند.

احمدی با بیان اینکه شهرستان بویین زهرا دارای جاذبه‌های فراوان رشد و بالندگی در زمینه‌های فنی و صنعتی است، افزود: استفاده از ظرفیت‌های بومی و به‌کارگیری سازوکارهای مناسبت‌تر در حوزه توسعه‌ای می‌تواند گامی در راستای چرخش مناطق مختلف بویین زهرا به سوی پیشرفت و رشد شاخصه‌های علمی، صنعتی و کشاورزی باشد.



وی از برگزاری جشن گازسوز شدن کوره‌های آجر‌پزی شهر شال در دی‌ ماه سال گذشته خبر داد و افزود: در حال حاضر تمامی کوره‌های آجر‌پزی شهر شال متصل به جریان گاز بوده و از آن بهره‌برداری می‌کنند.

فرماندار شهرستان بویین زهرا با قدردانی از مسئولان استانی در توجه به کوره‌های آجر‌پزی در شهر شال ابراز داشت: امیدواریم تا بتوان با بهره‌برداری حداکثری از طرح‌های مختلف در شهرستان بویین زهرا به ویژه در شهر شال زمینه را برای تحقق وعده‌های عمرانی و توسعه همه‌جانبه فراهم کرد.



احمدی از بهره‌برداری از صدها عنوان طرح، پروژه و برنامه عمرانی، خدماتی، فرهنگی و مذهبی در شهر سال خبر داد و عنوان کرد: شهر شال در ردیف شهر‌هایی قرار داشته که در این شهرستان بیشترین میزان اعتبار در راستای توسعه آن پیش‌بینی و در نظر‌گرفته شده است.

در حال حاضر نبود راه‌های مناسب دسترسی به کوره‌های آجر‌پزی، قطعی‌های مکرر گاز و عدم آبرسانی برای ساخت خشت‌های آجر جزو عمده مشکلات و موانع در مسیر رشد کوره‌های آجرپزی شهر شال محسوب می‌شود.



بخشدار شال نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بویین زهرا لزوم انجام‌گیری برنامه‌ریزی‌های منسجم برای حمایت از کوره‌داران شالی را خواستار شد و اظهار کرد: شهر شال قطب اصلی تولید آجر اعلا و کیفیت‌دار در سطح استان قزوین بوده و به همین علت حمایت‌ها نیز باید افزایش پیدا کند.



محمد‌رضا نو‌ری‌نژاد با بیان اینکه کوره‌های آجر‌پزی شهر شال در حال حاضر به دو گروه دستی و ملی تقسیم شده، تصریح کرد: استفاده از سوخت مازوت تا پیش از‌ به‌کار‌گیری و جریان‌اندازی گاز مورد استفاده قرار می‌گرفت که اکنون این دغدغه با شبکه‌رسانی گاز بر طرف شده است.

وی روش‌های تولید آجر توسط اقشار و صنوف آجر‌پز شهر شال را مورد توجه قرار داد و افزود: اختصاص مزایا و بهره‌های بیشتر اعتباری به واحد‌های کوره‌داران شهر شال می‌تواند در ایجاد انگیزه برای تولید و بهره‌برداری بیشتر آجر اثر‌گذار بوده و مهم واقع شود.



بخشدار شال ادامه داد: شهر شال با توجه با سابقه و تاریخچه فرهنگی و مذهبی جایگاه ارزنده‌ای را در بین شهر‌های نخست استان قزوین داشته و به همین منظور اهالی این شهر از مسئولان استانی درخواست حمایت و پشتیبانی برای توسعه این شهر را دارند.

21 مرداد ماه سال گذشته که زمین برخورد لرزید و ترک‌زبانان ورزقانی و حریص را گرفتار مصیبتی به نام زلزله کرد‌ سیل کمک‌های اقیانوس‌وار ملت ایران خروشان به سوی این مناطق روانه شده و کمک‌حالی برای زلزله‌زدگان شد.



کوره‌‌داران آجر‌پز شالی در چنین ایام فلاکت‌بار و حاد با مشاهد وضعیت اسف‌بار و غم‌بار حوادث و فجایع وقوع زلزله به یاری افراد مصدوم و زلزله زده شتافته و طی چند ماه حجم انبوهی از خودرو‌ها از شهر شال بدون سر سوزن چشم‌داشتی با بار پر از آجر برای ساخت سرپناه و خانه برای زلزله‌زدگان ورزقان راهی این مناطق شدند.



روند تولید آجر‌های اعلا و مرغوب در شهر شال همچنان با انگیزه، امید و علی‌رغم سختی‌ها و فشار‌هایی که وجود دارد توسط کوره‌داران شالی ادامه یافته و بناهای امروزی که ساخته می‌شوند از برکت تلاش و اراده همین کوره‌دارانی است که روز و شب در گرماهای طاقت‌فرسا برای جهش اقتصادی کشور گام‌ برداشته و تلاش می‌کنند.



از گواه تاریخ تمدنی استان قزوین شهروندان شالی از گذشته تا به حال در اندیشه کار، تلاش و مجاهده برای کسب روزی حلال بوده و بدیهی است که امروز خدمت به این قشر زحمت‌کش و با‌وقار، جلب رضای الهی و کسب توفیق‌های پیاپی را در این مسیر به همراه دارد.

 

 

منبع: خبرگزاری فارس

گزارش از رسول لامعی رامندی

 

 


نظرات شما عزیزان:

شالی
ساعت14:18---26 تير 1392
بنازم همت شالی





پاسخ:
ممنون از نظرتون


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


»